Zeg NEEderlandMinister Rouvoet roept ouders op ‘nee’ te zeggen tegen alcoholgebruik door hun kinderen. De nieuwste voorlichtingsspot met de titel 'Zeg NEEderland' werd vorige week door de minister voor Jeugd en Gezin gelanceerd.
Minister Rouvoet roept ouders op ‘nee’ te zeggen tegen alcoholgebruik door hun kinderen. De nieuwste voorlichtingsspot met de titel 'Zeg NEEderland' werd vorige week door de minister voor Jeugd en Gezin gelanceerd.

Zeg NEEderlandDe voorlichtingsspot ‘Zeg NEEderland’ van het Trimbos-instituut roept ouders op ‘nee’ te zeggen tegen alcoholgebruik door hun kinderen. In deze feestmaand is het extra belangrijk voor ouders om duidelijke grenzen te stellen.

Ouders hebben invloed op hun kinderen en kunnen alcoholschade bij hun kind voorkomen door hen te verbieden alcohol te drinken. Duidelijke regels over alcohol werken.“Als je als ouder het beste wilt voor je kind, geef je ze met de feestdagen dus geen champagne, glaasje wijn, borrel of ander alcoholisch drankje” aldus Rouvoet.

Reclame

Veel alcoholreclames zijn aantrekkelijk voor jongeren en kunnen leiden tot een hoger gebruik van alcohol. Dit is één van de conclusies van het rapport The impact of Alcohol Advertising dat minister Rouvoet tijdens de persconferentie in ontvangst heeft genomen. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) concludeert dat jongeren, hoe vaker zij worden blootgesteld aan alcoholreclame, op termijn meer alcohol zullen gebruiken.

Beperking

Rouvoet gaf aan dat in de toekomst de reclame in hoeveelheid wordt beperkt door voor 21 uur geen alcoholreclame meer toe te staan. Verder benadrukte hij dat de vele voorgenomen maatregelen in de hoofdlijnenbrief alcoholbeleid zoals hogere accijnzen en strengere controles op de verkoop van alcohol bijdragen aan het beperken van het alcoholgebruik onder jongeren. (Blik op het nieuws)