Vreemdgaan dupeert kinderenOmdat actie is uitgebleven nadat de SGP in april van dit jaar kamervragen stelde over de laakbare reclame van ‘Second love’, gooien ze het nu over een andere boeg: de reclame zou moeten worden voorzien van een waarschuwing. Omdat actie is uitgebleven nadat de SGP in april van dit jaar kamervragen stelde over de laakbare reclame van ‘Second love’, gooien ze het nu over een andere boeg: de reclame zou moeten worden voorzien van een waarschuwing.

Op de website van de SGP staat de volgende duidelijke onderbouwing:

Vreemdgaan dupeert kinderen

Een groot deel van de bevolking in Nederland is bekend met reclames voor vreemdgaan. 70 procent keurt overspelsites als die van Second Love af. Een meerderheid van de Nederlanders staat ook niet onwelwillend (positief of neutraal) tegen het aanpakken  van reclames voor vreemdgaan. Dat blijkt uit onderzoek gedaan door TNS NIPO in opdracht van de SGP.

Vreemdgaan dupeert kinderenDe partij noemt de uitkomsten van het onderzoek opmerkelijk. Fractievoorzitter Kees van der Staaij: ‘ik ben blij met zoveel maatschappelijke afkeuring. Trouw zijn aan elkaar is enorm belangrijk. Vreemdgaan is bedrog en berokkent ook schade aan kinderen.  Ik ben dus niet de enige die zich ergert als er reclame voor overspel wordt gemaakt op radio of in de krant.”

Van der Staaij stelde over overspel-reclame eerder dit jaar vragen stelde aan de regering. Die hield zich echter afzijdig. “Het afkeuren van vreemdgaan is een politiek taboe. Bijna niemand durft daar zijn mond over open te doen. Wat dat betreft gaapt er een grote kloof tussen politiek en samenleving. Maar ik blijf het gek vinden dat mensen grof geld verdienen met het oproepen tot bedrog van de eigen partner. Veel mensen lijden eronder en de maatschappelijke schade is groot, maar politiek Den Haag kijkt de andere kant op. Dat doen we toch ook niet als het gaat om zaken als alcoholmisbruik, gokverslaving en de schadelijke gevolgen van roken?

De SGP vindt het bizar dat dit soort reclame geen strobreed in de weg wordt gelegd. Het liefst zien we die reclames helemaal verdwijnen.  Maar als niemand dat lef heeft, dan in ieder geval een ‘bijsluiter’. Van der Staaij: ‘bij andere onderwerpen waar schade dreigt, zoals bij het lenen van geld of alcoholgebruik, is een bijsluiter verplicht. Laat dan ook maar een waarschuwing zien en horen bij overspelreclame: ‘Let op. Vreemdgaan dupeert kinderen.’  Dat is wel het minste wat je kunt vragen.’

Actie op Facebook

Intussen is op Facebook een pagina opgezet ‘NO second love NO’ die facebookgebruikers kunnen Liken. De teller staat nu al op 6.374 likes!