“Die wil ik ook zo graag” hoor ik steevast als de reclame voor de allerlekkerste koeken van kabouter Plop voorbijkomt. Wat moet je daar nou mee? “Die wil ik ook zo graag” hoor ik steevast als de reclame voor de allerlekkerste koeken van kabouter Plop voorbijkomt. Wat moet je daar nou mee?
Kinderen worden overspoeld door reclame. Ze zijn een mooie doelgroep omdat ze snel ergens voor warm lopen en de trucs niet altijd doorzien. De Cornflakes met Shrek erop zijn veel lekkerder dan andere, en met dat nieuwe drankje vinden echt alle meisjes je leuk. Hoe kun je je kinderen weerbaarder maken tegen reclame?
Allereerst door samen reclame te bekijken en aan je kinderen uit te leggen dat ze willen dat je iets gaat kopen. Je kunt dan samen bedenken wat de trucs zijn waarmee ze je proberen over te halen en of dat allemaal wel klopt. Als ze wat ouder zijn, kun je door middel van zakgeld laten merken hoeveel iets kost en dat ze niet alles kunnen kopen wat ze leuk vinden.
Tot slot: het is niet erg om met bepaalde reclame-rages een beetje mee te doen als het tenminste geen gevaarlijke invloed in zich heeft (bepaalde geweldgames kun je beter mijden bijvoorbeeld). Je kinderen hoeven ook niet de saaie buitenbeentjes te worden die nooit ergens aan mee doen. Als je ze tegelijk maar meegeeft dat je je niet gek moet laten maken.