Op sociale media en op diverse websites is ophef ontstaan naar aanleiding van een tweet die luchtvaartmaatschappij KLM plaatste bij gelegenheid van Pride Amsterdam. Uit de reacties op sociale media blijkt dat het plaatje anders wordt begrepen dan bedoeld. Op sociale media en op diverse websites is ophef ontstaan naar aanleiding van een tweet die luchtvaartmaatschappij KLM plaatste bij gelegenheid van Pride Amsterdam. Uit de reacties op sociale media blijkt dat het plaatje anders wordt begrepen dan bedoeld.
Het plaatje toont drie paar veiligheidsgordels. Bij gelegenheid van Pride Amsterdam zijn de zwarte banden voorzien van regenboogkleuren. Het eerste paar heeft twee vrouwelijke gespen, het tweede paar twee mannelijke gespen en het derde paar een mannelijke en een vrouwelijke gesp.
De tekst van de tweet luidt: “Het maakt niet uit met wie je klikt. #Happy PrideAmsterdam”. Wat de mensen van de marketingafdeling kennelijk over het hoofd hebben gezien is dat het bij de eerste twee paar veiligheidsgordels helemaal niet klikt. Alleen een veiligheidsgordel met een mannelijke en een vrouwelijke gesp klikken in elkaar en bieden de beoogde veiligheid. In feite zul je met de eerste twee paar veiligheidsgordels met geen enkele vliegmaatschappij mee mogen!
Reacties op Twitter
De reacties op sociale media lieten niet lang op zich wachten.
Nuon
Eerder beging energiebedrijf Nuon een soortgelijke fout door een plaatje met twee paar gelijke stekkers te tweeten bij gelegenheid van Gaypride 2015. Ook bij dit plaatje is weinig technische kennis nodig om te beseffen dat de twee voorgestelde stekkerparen geen werkende oplossing bieden.
Bovendien ontbreekt bij de stekkers aarding en dat laat qua veiligheid te wensen over.
Bedrijven die politiek bedrijven
De falende tweet van KLM is tevens een voorbeeld van een bedenkelijke tendens waarbij bedrijven in hun reclame-uitingen een politiek standpunt innemen. De marketingafdeling van KLM speelt in op de hype van ‘gay pride’ om een imago van inclusiviteit te promoten. Dat ze daarmee een groot deel van de bevolking (mensen die voor het natuurlijke huwelijk zijn tussen een man en een vrouw) tegen de schenen schoppen, lijkt ze niet te deren of nemen ze voor lief. De inclusiviteit is dus beperkt tot die mensen die het met ze eens zijn.
Target
Met name in Amerika zijn er steeds meer mensen die aangeven geen business meer te doen met bedrijven die een politiek standpunt innemen waar ze het niet mee eens zijn. Een goed voorbeeld is winkelketen Target die een persbericht uitgaf waarin ze verklaarden dat transgenders in de Target winkels gebruik kunnen maken van de toiletten van hun keuze. Dit brengt het risico met zich mee dat mannen met perverse ideeën zich kunnen voordoen als vrouw om in de damestoiletten andere mensen te begluren of erger. In grote Amerikaanse warenhuizen zijn vaak meerdere toiletten ondergebracht in één ruimte met slechts een halfhoge afscheiding waar je eenvoudig onderdoor of overheen kan gluren. Dat dit geen denkbeeldig risico is, blijkt uit de diverse recente voorbeelden in Target winkels.
Dat ze met dit beleid vrouwen en kinderen in gevaar brachten, vonden ze kennelijk minder belangrijk dan hun politiek-correcte imago. Al meer dan 1½ miljoen mensen hebben een petitie ondertekend dat ze niet meer bij Target winkelen en de waardevermindering van het aandeel is substantieel.
Starbucks
Een ander voorbeeld is koffiehuis Starbucks, dat ook in Nederland actief is. De leiding van Starbucks voert een stevig progressieve koers en jaagt keer op keer conservatieve klanten tegen ze in het harnas. De laatste vijf kwartalen op rij laten een dalende omzet zien, onder andere door de boycot door klanten die het niet eens zijn met de politieke stellingsname. CEO Howard Schulz ruimt deze maand het veld.
Het is de vraag hoe lang het nog duurt voordat bedrijven in de gaten krijgen dat het onverstandig is om als merk een politiek standpunt in te nemen dat een deel van hun klanten van ze vervreemdt.