Vreemdgaan promotenSGP-jongeren heeft vandaag een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen een reclamespotje van de website Second Love. Deze site roept mensen die getrouwd zijn op om de vaste partner te bedriegen door vreemd te gaan. SGP-jongeren heeft vandaag een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen een reclamespotje van de website Second Love. Deze site roept mensen die getrouwd zijn op om de vaste partner te bedriegen door vreemd te gaan. Volgens SGP-jongeren is de radiocommercial in strijd met het fatsoen en met de wet.

Vreemdgaan promotenVolgens de voorzitter politiek van SGP-jongeren, Martin de Jong, is de reclame strijdig met de fatsoensnormen en draagt ze bij aan een verzwakking van maatschappelijke verbanden. ‘De reclame is in strijd met basale normen die voor het functioneren van de samenleving van fundamenteel belang zijn.

Trouw zijn en je aan je woord houden zijn hoekstenen van het recht. In het leven van alledag zijn ze van onmisbaar belang. Wie oproept om te handelen in strijd met deze wezenlijke maatschappelijke normen, draagt bij aan ontbinding en verzwakking van maatschappelijke (ver)banden. Reclame voor bedrog en overspel kunnen we niet hebben. Second Love stookt doelbewust in goede huwelijken, met alle gevolgen van dien’, schrijft De Jong in zijn brief aan de Reclame Code Commissie.

De radiocommercial van Second Love staat niet alleen haaks op fatsoen, maar botst ook met de wet. In artikel 1:81 van het Burgerlijk Wetboek staat dat echtgenoten elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd zijn. Blijkbaar voelt Second Love aan dat ze in strijd handelt met dit wetsartikel, gezien de wijze waarop de website in haar gebruiksvoorwaarden haar aansprakelijkheid voor de eventuele gevolgen uit probeert te sluiten. Dat blijkt uit de volgende passage: ‘Wij oordelen niet over de morele aspecten van tweede relaties, maar anderen (inclusief uw eventueel bestaande partner) mogelijk wel. Uw gebruik van onze diensten is volledig uw eigen verantwoordelijkheid en komt uitdrukkelijk voor uw eigen risico.’

Bovenstaande is voor SGP-jongeren reden om de Reclame Code Commissie te verzoeken het reclamespotje van Second Love in strijd te verklaren met de Nederlandse Reclame Code.