Van de basisschoolkinderen ontbijt 1 op de 5 kinderen niet altijd of niet altijd voldoende. In grote steden is dit zelfs bijna 1 op de 3. Met Het Nationaal Schoolontbijt werd eind oktober de aandacht gevestigd op deze problematiek.
Van de basisschoolkinderen ontbijt 1 op de 5 kinderen niet altijd of niet altijd voldoende. In grote steden is dit zelfs bijna 1 op de 3. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.727 leerkrachten.
Niet altijd (voldoende) ontbijten heeft volgens de leerkrachten invloed op de concentratie: ruim de helft van de kinderen die niet altijd ontbijten, heeft last van concentratieproblemen.
Van de leerkrachten merkt 97% het wanneer hun leerlingen niet (voldoende) ontbijten. Driekwart van de onderwijzers merkt dat doordat kinderen dit zelf aangeven. Volgens tweederde van de leerkrachten is tijdgebrek van de ouders de belangrijkste oorzaak van slecht ontbijtgedrag. De helft van de leerkrachten noemt (ook) als reden dat ouders zelf niet ontbijten.
De leerkrachten zijn afkomstig van scholen die deelnemen aan Het Nationaal Schoolontbijt. Deze week krijgt een half miljoen kinderen op 2.200 scholen een ontbijt aangeboden. Op de deelnemende scholen grijpt 86% van de leerkrachten Het Nationaal Schoolontbijt aan om met behulp van de beschikbare lesmaterialen extra aandacht te besteden aan goede voeding.
Centraal daarbij staat dat kinderen op een aansprekende manier hun eigen ontbijtgedrag onderzoeken en daar op school en thuis verder over praten. Het Nationaal Schoolontbijt wordt georganiseerd door het Voorlichtingsbureau Brood. Zowel het Voedingscentrum als het Convenant Overgewicht juichen het initiatief toe.