Het is begrijpelijk dat de taalontwikkeling bij veel kleuters zorgelijk is, maar dat betekent niet dater taallessen en –toetsen voor kleuters moeten komen. Dat stelt hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer van de Universiteit van Groningen in Nederlands Dagblad van woensdag. Het is begrijpelijk dat de taalontwikkeling bij veel kleuters zorgelijk is, maar dat betekent niet dater taallessen en –toetsen voor kleuters moeten komen. Dat stelt hoogleraar Sieneke Goorhuis-Brouwer van de Universiteit van Groningen in Nederlands Dagblad van woensdag. Een dergelijke “voorschoolse educatie” bestaat om een slechte start op de basisschool te voorkomen, met name voor allochtone kinderen. “Peuteronderwijs hoort er helemaal niet te zijn”, aldus Goorhuis-Brouwer. “Een peuter bied je een rijke omgeving aan, waarin hij zich spontaan op alle fronten kan ontwikkelen.” Taalontwikkeling gaat volgens haar spelenderwijs, zoals leren lopen spontaan gebeurt.
“Ouders moeten hun afschuw gaan uitspreken over de toetsen die hun kinderen in groep 1 en 2 moeten maken.”