Mijn vrouw had in de plaatselijke kranten gelezen dat vanavond Veilig Verkeer Nederland een actie hield. Gratis je fietsverlichting in orde laten maken. Alleen materiaalkosten moesten betaald worden. En dat is geen overbodige luxe bij de fietsen van onze jongens. Mijn vrouw had in de plaatselijke kranten gelezen dat vanavond Veilig Verkeer Nederland een actie hield. Gratis je fietsverlichting in orde laten maken. Alleen materiaalkosten moesten betaald worden.
Nu is het met de fietsen van onze jongens zo gesteld dat per drie fietsen één achterlampje brandt. Dat is het gevolg van folders lopen, fiets stallen bij de voetbalclub en op school. Nu de klok is teruggezet en het ' s avonds sowieso donker is, moet de fietsverlichting dus gebruikt worden.
Veilig?
Buiten was het guur en onstuimig herfstweer. Dus de jongens hadden weinig zin om helemaal de stad in te gaan om een lampje van een fiets te laten maken. Omdat één van onze jongens herstellende was van een hersenschudding, ging ik mee met zijn fiets.
Nu begrijp ik maar een ding matig van de actie. De actie is 's avonds als het donker is. En je komt alleen maar als je verlichting het niet doet. Dus je rijdt zonder licht in het donker en doet zo precies datgene wat Veilig Verkeer Nederland probeert te voorkomen. Lopen met de fiets in de hand zou voor ons een half uur extra betekenen, dus dat was al helemaal moeilijk te verkopen naar de jongens toe (en ik vind het zelf ook lang duren).
Net nu
Dus toch maar op de fiets. Met zijn drieën en één achterlampje dat het deed. Laten we nu vier! – ik herhaal- vier politieauto's tegenkomen! Ik rijd in het donker met mijn eigen fiets nooit zonder licht. En politieauto's kom ik ook vrijwel nooit tegen. Nu rijd ik één keer zonder licht voor het goede doel en kom vier politieauto's tegen. Eén keer zag één van de jongens die auto aankomen en konden we tijdig gaan lopen. De andere drie reden heel hard met sirenes en hadden wel wat beters te doen dan mensen bekeuren die zonder licht reden, maar met de beste bedoelingen op weg waren om dat licht te laten maken. Het zou je gebeuren dat je in dit geval drie boetes krijgt voor het rijden zonder licht!
Voor schut
Zonder ongelukken of boetes waren we bij de fietsenmakerstent van Veilig Verkeer Nederland aangekomen. We stonden net in die tent toen het weer heel hard begon te waaien en te regenen. Eén voordeel: geen lange wachttijden, zelfs meteen aan de beurt. De jongens waren zo klaar. Maar ik stond aardig voor schut. Niets, maar dan ook niets klopte van de verlichting van de fiets van mijn zoon. Om nog enig eergevoel overeind te houden, meld je dan dat die fiets van je andere zoon is. Er klopte niets van de verlichting: draadbreuk in het draadje naar de voorlamp. Achterlampje kapot. Nieuw wieltje voor de dynamo was nodig. De jongens mochten van mij al vast naar huis gaan. Een kwartier later kwam ik thuis. Drijfnat. Zeker een uur weggeweest. En dan met de wetenschap dat mijn zoon, de eigenaar van de fiets, totaal leeftijdsgebonden – onverschillig zou zijn omtrent het wel of niet functioneren van zijn fietsverlichting.
Goed verlicht
Waarschijnlijk had mijn vrouw hem echter wat sociale tips gegeven. Toen ik drijfnat binnenkwam vroeg hij meteen enthousiast: “En, is het gelukt?” Ik vertelde mijn bevindingen. Toch enigszins verrast door zijn enthousiasme vroeg ik aarzelend: “En, ben je d'r blij mee dat alles het weer doet?” Hij antwoordde heel nuchter: “Ja, dat kan boetes schelen.” Ik moet eerlijk zeggen dat, met onverlichte fiets en vier politieauto's op mijn weg vanavond, ik me wel kon vinden in zijn opmerking. Als automobilist weet ik echter ook dat het best prettig is, wanneer, als het donker is en bovendien nog regent, de fietsende weggebruikers goed verlicht zijn. Daarmee ben ik het eens met Veilig Verkeer Nederland.