Pater EliasIn het Katholiek Nieuwsblad van 3 oktober schreef pater Elias csj. over dokter Corrie, naar aanleiding van het opGROEIsymposium die 27 september plaatsvond in Hilversum. In het Katholiek Nieuwsblad van 3 oktober schreef pater Elias csj. over dokter Corrie, naar aanleiding van het opGROEIsymposium die 27 september plaatsvond in Hilversum.

Ik zag vandaag tijdens een symposium voor het eerst een video van dokter Corrie. Mijn eerste reactie was verbazing. Hoe komt iemand met het acteertalent van een beschuit pindakaas op de nationale televisie terecht? Maar het ging natuurlijk om de inhoud. Een sneue vrouw doet met een skelet voor, hoe een tongzoen gaat. The Kiss of Death, ‘De kus van de dood’, dus. Verbijsterend actueel. Ik kan me geen profetischer beeld voorstellen van het historische kruispunt waarop we ons bevinden. Achter het gebrekkig acteertalent gaat een gave van profetie schuil, die de kneuterigheid ruimschoots compenseert. Dokter Corrie beseft het waarschijnlijk niet, maar dat hoeft ook niet. Johannes de Doper wist ook nauwelijks wie hij was. Jezus moest naar hem toekomen om zijn identiteitscrisis op te lossen.

Pater EliasBeste lezers, het is oorlog. Ons leger wordt ver weg ingezet met geallieerden tegen een vijandige strijdmacht. Zoiets heet Wereldoorlog. De Derde Wereldoorlog, dus. En dit keer kan niemand ons wijsmaken dat het voor ‘vrede en veiligheid’ is van zielige mensen die ook schooltjes, ziekenhuizen en stoplichten willen hebben. Het gaat om onze eigen veiligheid, heel simpel. Maar wie is nou toch onze vijand? In de Tweede Wereldoorlog was dat duidelijk. Maar nu? Niemand begrijpt hoe deze oorlog is ontstaan, niemand weet wie er gaat winnen en wanneer, en wat nog veel enger is, waar de oorlog gevoerd zal worden.

Het terrorisme is met westerse middelen gemediatiseerd tot een ultieme geweldporno van gefilmde onthoofdingen, kruisigingen en massaexecuties. Zoiets kan niet worden gemaakt zonder een morbide lust, waarvan ik me afvraag of het geen laatste pervers redmiddel is om de eigen angst voor de dood te verdringen. Het griezelige is, dat ook in onze eigen westerse cultuur lust en dood nauw met elkaar zijn verbonden, zij het op een beschaafde manier. Actiefilms worden steeds erotischer en porno wordt steeds gewelddadiger. Vruchtafdrijving moet absoluut vrije seks waarborgen en de absolute vrijheid bevestigen van de vrouw, die blijkbaar niet meer als bron van leven gerespecteerd wil worden. Machten en media willen onze kinderen doen geloven dat seks met alles te maken heeft, behalve met totale zelfgave. De enige kick die dan overblijft is spelen met de dood – of de dood zélf.

Is die terroriserende vijand misschien zo ongrijpbaar, omdat hij ons een spiegel voorhoudt? Dan is ons spiegelbeeld wel échter dan onze werkelijkheid, die vooral een fantasiewereld is geworden. Is dit eigenlijk wel een oorlog? Is het niet veeleer een liefdesspel, een wereldwijde Kiss of Death? Misschien moeten wij eerst eens onze identiteitscrisis erkennen. En Jezus dringend vragen om weer eens langs te komen in onze woestijn.

Pater Elias
Zie ook www.paterelias.nl