People carrierBij de uitslag van de stelling “Maximaal zoveel mensen als gordels in de auto” kun je concluderen dat het nog niet zo slecht gesteld is met het vervoer van de katholieke gezinnen. Tweederde van de bezoekers geeft aan dat hun gezin gewoon in de auto past. Da’s mooi, maar dat betekent tevens dat er toch nog een flink aantal gezinnen moet jongleren met de vervoersmogelijkheden. Bij de uitslag van de stelling “Maximaal zoveel mensen als gordels in de auto” kun je concluderen dat het nog niet zo slecht gesteld is met het vervoer van de katholieke gezinnen. Tweederde van de bezoekers geeft aan dat hun gezin gewoon in de auto past. Da’s mooi, maar dat betekent tevens dat er toch nog een flink aantal gezinnen moet jongleren met de vervoersmogelijkheden. Natuurlijk speelt mee dat het leeuwedeel van de katholieke gezinnen niet groter is dan 5 personen.

Het houdt de gemoederen wel bezig ~ de auto is toch bovenal een stukje vrijheid dat we niet graag opgeven. Kijk alleen maar naar het nauwelijks afgenomen autogebruik ondanks absurde prijssteigingen aan de pomp.

1 mei

De algemene regel is dat op alle zitplaatsen met een autogordel de gordel gebruikt moet worden, zowel voorin als achterin een auto. Sinds 1 mei 2008 is dat nog verder aangescherpt: In auto’s, die op alle zitplaatsen gordels hebben, mag niemand meer zonder gordel worden vervoerd. Het aantal passagiers mag dus niet groter zijn dan het aantal gordels. Was het vroeger mogelijk een vriendje dat wil komen spelen, over niet al te lange afstand te vervoeren zonder kinderstoeltje, dat mag nu niet meer.

People carrierPeople carriers

Dus vanaf 6 personen volstaat niet langer een ‘gewone’ 5-persoons auto. Gelukkig is ook het aanbod van 7-persoons auto’s de laatste jaren drastisch toegenomen. Keuze te over uit allerlei people carriers, ruimteauto’s, MPV’s (Multi Purpose Vehicle ~ veelzijdige auto) en SUV’s (Sports Utility Vehicle ~ sportieve terreinauto). Terwijl de auto’s steeds zuiniger zouden moeten worden, komen er steeds meer grotere auto’s op de weg. Natuurlijk kosten ze wat meer in aanschaf, wegenbelasting en verbruik, maar ze bieden veel flexibiliteit.

Tweede achterbank

Vroeger waren er nog allerlei speciale gezinsvarianten van stationauto’s met een extra bankje achterin (Volvo, Peugeot, …). Deze zijn echter al een aantal jaren niet meer toegestaan. Bovendien boden deze bankjes qua comfort en ruimte toch al geen volwaardige zitplaatsen.

Busje komt zo

Wanneer het gezin uit 8 of meer personen bestaat, is de volgende optie een 9-persoons bus. Niet de meest elegante oplossing, maar wel uiterst functioneel. Goedkoop is deze oplossing ook niet, maar het is natuurlijk wel gezellig – met zijn allen op pad. Aantrekkelijke variant (qua prijs én uitstraling) is een bestelbusje waar 9 personen in passen (Peugeot Expert, Fiat Scudo, Citroën Jumpy, …).

Tweede auto

Natuurlijk is -voor zover de beurs het toelaat- een tweede auto ook een oplossing die nog meer flexibiliteit biedt. Pa brengt Mientje naar de balletschool terwijl moe Jantje met zijn clubgenoten naar de voetbaltraining brengt. Natuurlijk is het veel minder gezellig op de heen- en terugweg als je het gezin moet opdelen. Maar onder het mom van verdeel en heers kan het ook juist praktisch zijn om twee kinderen -die het even wat minder met elkaar kunnen vinden- apart te vervoeren…

Subsidie

Dat kinderen geld kosten is evident maar dat het grotere gezin door allerlei overheidsmaatregelen veel geld kwijt is aan vervoer is minder duidelijk. Op de website www.grootgezin.nl (wel even zoeken…) werd een balletje opgeworpen voor een subsidieregeling voor de aanschaf van een grotere auto voor grotere gezinnen. Met het huidige aantal grotere gezinnen in Nederland, zou dat geen grote kostenpost hoeven te zijn.

OV

Voor gezinnen die het OV omhelzen maakt eentje meer of minder niet zoveel uit. De tweede OV-jaarkaart (vrij reizen met bijna alle openbaar vervoer) kost nog maar 15% van de eerste, de derde even ruim 3% en vanaf de zevende in het gezin betaal je zelfs niets extra! Een fictief gezin met 8 kinderen betaalt maar € 4.671,= per jaar voor 10 OV-jaarkaarten. Vergelijk dat maar eens met het door de Autogids 2008 van de Consumentenbond berekende € 6.120,= per jaar voor een kleine (5-persoons) middenklasse (Nibud site). Voor het grotere gezin een zeer prijsbewust alternatief dus –  als je in de buurt van de trein woont en op de koop toeneemt dat je niet overal voor de deur komt.

Boete

Natuurlijk kun je een boete riskeren en wat meer mensen in de auto proppen. Wat is nou helemaal de pakkans en zo vaak komt het nou ook weer niet voor dat je met het hele gezin op pad gaat… Maar wat als het dramatisch misgaat en bij een ongeluk inzittenden in het ziekenhuis belanden of erger. De verzekering dekt in zo’n geval vaak slechts gedeeltelijk de schade met mogelijk levenslange gevolgen.

Conclusie

Het is er niet eenvoudiger op geworden. Het aanbod van auto’s die meer dan vijf personen kunnen vervoeren is flink vergroot, maar de prijzen liegen er niet om. Misschien moeten we gewoon wat vaker de fiets nemen? (Wim Koopman – foto: flickr / jimbob)