Met Kerstmis trekken veel van-huis-uit-katholieken traditiegetrouw naar de kerk, terwijl de binding met de parochie vrijwel geheel verdwenen is. Reden voor de Nederlandse bisschoppen de parochie te helpen met een speciale kerstcampagne. Met Kerstmis trekken veel van-huis-uit-katholieken traditiegetrouw naar de kerk, terwijl de binding met de parochie vrijwel geheel verdwenen is. Reden voor de Nederlandse bisschoppen de parochie te helpen met een speciale kerstcampagne.
De campagne ‘Welkom thuis!’ kent drie onderdelen die elkaar versterken: het magazine Welkom thuis!, de website Welkom Thuis en een pluspakket voor parochies om hen te ondersteunen bij hun communicatie.
De kerstkerkgangers ontvangen na afloop van de Kerstviering een cadeautje: een full colour magazine Welkom thuis dat voorziet in antwoorden op allerlei vragen die de kerstviering mogelijk heeft opgeroepen: ‘Wat doen we eigenlijk in de kerk?’, ‘Wat geloven we?’, ‘Wat brengt ons in beweging?’ Het magazine zet de kernpunten van het geloof uiteen. Aan bod komen: de Kerk als gemeenschap, de persoon van Jezus, Gods nabijheid, de Sacramenten, de Tien Geboden, typisch katholieke termen en verwijzingen naar relevante boeken en websites. Het magazine, een afgeleide van een Belgische uitgave, wordt verspreid in een oplage van een kwart miljoen exemplaren.
Ter ondersteuning van de campagne is de website welkomthuis gelanceerd en kunnen parochies een communicatiepakket bestellen. Deze bestaan uit posters en een drie meter lang spandoek met ‘Welkom thuis!’. Op radio en televisie zullen er in de dagen voor Kerstmis ondersteunende spotjes worden uitgezonden.