De komende keren zal het in mijn rubriek wel over Israël gaan. Het houdt mij het meeste bezig nu wij de eerste week van mei dit jaar naar Israël zijn. Als reactie krijg je overigens nog wel eens te horen dat mensen er ook wel heen willen, maar dat ze het te gevaarlijk vinden. Ben ik met ze eens, maar ik zet me er over heen. Ik wil een keer naar de plaatsen waar Jezus heeft geleefd, gestorven en verrezen is. En waar de geschiedenis van het oude testament geschreven werd met het Joodse volk. De komende keren zal het in mijn rubriek wel over Israël gaan. Het houdt mij het meeste bezig nu wij de eerste week van mei dit jaar naar Israël zijn. Als reactie krijg je overigens nog wel eens te horen dat mensen er ook wel heen willen, maar dat ze het te gevaarlijk vinden. Ben ik met ze eens, maar ik zet me er over heen. Ik wil een keer naar de plaatsen waar Jezus heeft geleefd, gestorven en verrezen is. En waar de geschiedenis van het oude testament geschreven werd met het Joodse volk.
Ter voorbereiding op onze bedevaart naar Israël zijn mijn vrouw en ik naar Museumpark Orientalis bij Nijmegen geweest. Dat heette voorheen Bijbels Openlucht Museum. Het was oorspronkelijk bedoeld als een katholiek devotie- en processiepark en het verschaffen van bijbeleducatie. Dat werd gerealiseerd door plaatsen na te bouwen waar Jezus verbleef. Je zou dan inderdaad schitterend catechese kunnen geven. Maar sinds enkele jaren wil het park aan alle godsdiensten aandacht geven en verwatert de RK Boodschap. Jezus “zou” verrezen zijn. En het Eucharistisch offer wordt afgedaan met het delen van een maaltijd. En het Jodendom, Christendom en Islam zouden allemaal “Abrahamitische” godsdiensten zijn met dezelfde God, zo horen we in het filmpje in het Binnenmuseum.
Natuurlijk is Abraham in alle drie de godsdiensten een belangrijke persoon. Dat is mooi en gemeenschappelijk. Maar de Joden zijn voor de allerbelangrijkste ontwikkeling van het Verbond tussen God en mensen afgehaakt en de Islam kent de goddelijke waarde aan Christus niet toe. Je kunt dan onmogelijk alle drie de godsdiensten op één lijn stellen. En het godsbeeld van de Heilige Drie-eenheid, Jahwe en Allah is verre van hetzelfde. Dat het museum op deze manier deze weg ingeslagen is, had niet de goedkeuring van de bisschop van ’s-Hertogenbosch. Bijzonder is de manier waarop het museum aan geld komt: het sultanaat Oman subsidieerde de ombouw van een vissersdorp naar een Arabisch vissersdorp met voorbeeld-moskee en school.
Maar om nou te zeggen dat het niet meer de moeite waard is om het museumpark te bezoeken, dat is niet waar. Indruk op mij heeft gemaakt een voorbeeld van een kerkhuis waar Christenen de eerste eeuwen bij elkaar kwamen. Je realiseert je: de eerst kerken kwamen pas in de vierde eeuw. Interessant is het Sanhedrin, het paleis van Pilatus en een Joods dorpje met zeer eenvoudige kleine huisjes, kleine raampjes, dikke muren, attributen voor het dagelijks leven en een synagoge. Zo krijg je een beeld hoe de heilige familie geleefd moet hebben. Er is ook een geboortegrot uitgebeeld bij het museumpark, dat trouwens ook garant staat voor een mooie wandeling door heuvels en bossen. Er is nog meer te zien natuurlijk. Indertijd was de leuze van de oprichters “als veel mensen niet naar het Heilig Land toe kunnen, dan brengen we het Heilig Land naar hun toe.” Dat is een mooie gedachte. Wij voelen ons zeer bevoorrecht dat wij bovendien nog naar het Heilig Land toe kunnen!
Diaken Veldman