Sinterklaasjournaal zet ouders voor het blokDe publieke omroep gaat wel heel ver – te ver – bij het aan­moe­digen de computer te gebruiken. In de dage­lijkse Sinter­klaas­jour­naals roept Diewertje Blok de kinderen op via Sinter­klaas­jour­naal.nl hun naam en en e-mailadres op te geven voor het grote boek. Anders zouden ze geen cadeautjes krijgen. De publieke omroep gaat wel heel ver – te ver – bij het aanmoedigen de computer te gebruiken. In de dagelijkse Sinterklaasjournaals roept Diewertje Blok de kinderen op via Sinter­klaas­jour­naal.nl hun naam en en e-mailadres op te geven voor het grote boek. Anders zouden ze geen cadeautjes krijgen.

Op de site www.ouders.nl verscheen vandaag een blog, waarin de schrijver nogal wat aantekeningen plaatst bij deze actie:

Sinterklaasjournaal zet ouders voor het blok"Ouders die zorgvuldig omgaan met mediaopvoeding, en hun kinderen leren om nooit hun persoonsgegevens prijs te geven op internet, werden hierdoor in een onmogelijke positie gedrukt. Want hoe kun je weigeren om mee te werken aan deze oproep? Dan krijgen je kinderen immers geen cadeautjes. Dat valt niet uit te leggen.

Zelfs de standaard-strategie om onzin-gegevens in te vullen werkte niet, vertelde een moeder ons. Haar dochter van 8, die nog in Sinterklaas gelooft, keek over haar schouder mee wat ze invulde. Ze accepteerde geen verzonnen naam en geen fake-adres.

Helaas zijn al die Sinterklaas-journaals vooraf opgenomen, dus aanpassing van het script, en er nu nog een andere draai aan geven, zit er helaas niet in. Het enige wat we kunnen bedenken is dat de NTR het invulformulier verwijdert, en er een boodschap voor in de plaats zet "dat het natuurlijk niet serieus bedoeld was, omdat je nooit je persoonsgegevens mag prijsgeven op internet". Of zoiets.

De druk die hier wordt toegepast om kinderen naar de site van het Sinterklaas-journaal te lokken en hun persoonsgegevens in te leveren. ("Als je je naam en adres niet meldt krijg je geen cadeautjes") gaat wel erg ver. Evenals het popup-scherm dat verschijnt na het invullen van de persoonsgegevens. Daarin poogt men de bezoekertjes over te halen om extra vriendjes of vriendinnetjes aan te melden. (In de adresbalk staat ook het woord 'viral'. Wat moet de publieke omroep met virals? Hebben ze iets te verkopen?)

Qua privacy is er nog wel meer fout gegaan. Wat te denken, bijvoorbeeld, van dat dubieuze opt-out zinnetje "De Sint mag contact met mij opnemen in verband met pakjesavond" onderaan het aanmeldformulier? Als je niets doet, gaan ze je nog lastigvallen ook, omdat het vinkje standaard 'aan' staat. Van de wettelijke verplichting om uitsluitend met opt-in te werken, dus expliciet toestemming te geven, heeft men zich niets aangetrokken.

Wettelijk gezien is er trouwens nog veel meer mis. Ten eerste heeft de NTR verzuimd om het verzamelen van namen en adressen waar ze nu mee bezig zijn, aan te melden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Ten tweede vereist de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) dat er voor het verzamelen van gegevens van kinderen onder de 16 jaar toestemming van de ouders nodig is. Op het invulformulier staat niet dat kinderen eerst toestemming aan hun ouders moeten vragen voor ze hun naam en e-mail adres invullen. Laat staan dat je voor het invullen van gegevens van vriendjes en vriendinnetjes eerst toestemming moet vragen aan hún ouders…"

(Henk Boeke / redactie@ouders.nl / www.ouders.nl )

Naschrift katholiekgezin: Een gezin vertelde ons naar aanlediing hiervan dat zij hun kinderen verteld hebben dat het lijstje in je schoen ook nog altijd werkt, maar dat ze dat op de tv even vergeten waren te vertellen. De kinderen hadden er geen probleem mee en stopten het lijstje – met mooie tekening en wat persoonlijk gekrabbel – gewoon in hun schoen. Zo kwamen ze ook in het grote boek.