Poster horror Sint magSinds bekend werd met welke filmposter de nieuwe horror­film Sint van Dick Maas in het openbaar wordt aangeprezen, is er van diverse kanten geprotes­teerd en zijn er klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). De poster is te angst­aanjagend voor kinderen, aldus de protesten. Inmiddels heeft de RCC besloten dat de poster wel opgehangen mag worden. Sinds bekend werd met welke filmposter de nieuwe horrorfilm Sint van Dick Maas in het openbaar wordt aangeprezen, is er van diverse kanten geprotesteerd en zijn er klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). De poster is te angstaanjagend voor kinderen, aldus de protesten. Inmiddels heeft de RCC besloten dat de poster wel opgehangen mag worden.

Poster horror Sint mag"De details op de poster zoals de staf, het hoofd van het paard en de gedeeltelijk rode letters van het woord 'Sint' zullen, naar het oordeel van de Commissie, door kinderen niet met horror in verband worden gebracht of als eng worden ervaren", oordeelt de Commissie.

Op de poster is een donker silhouet te zien van een griezelige Sinterklaas. Ouderorganisaties en ruim tweeduizend ouders hadden bij de RCC geklaagd dat de poster voor kinderen traumatisch zou zijn. Ook zou Dick Maas geen respect hebben voor de tradities van het kinderfeest. In verband met het grote aantal klachten heeft de Commissie vijf zaken behandeld die representatief zijn voor de ruim 2000 ingediende klachten.

Sint is een komische horrorfilm voor 16 jaar en ouder waarin Sinterklaas wordt geportretteerd als een bloeddorstige maniak die met veel plezier kinderen onthoofdt. Johan Nijenhuis, zelf regisseur, diende ook een klacht in bij de Reclame Code Commissie en lijkt zich niet neer te leggen bij de uitspraak van de RCC. Hij is van mening dat de poster van de horrorfilm Sint kinderen schrik zal aanjagen.

Een ouderorganisatie riep op om de film, die begin november in première gaat, te boycotten en de bioscopen die de film draaien te mijden. Op de site van RTLNieuws.nl liet een ruime meerderheid van deelnemers aan een poll weten dat de reclamecampagne te ver gaat. Meer dan 6000 mensen stemden, van wie 60% het een slechte zaak vindt dat kleine kinderen geconfronteerd kunnen worden met de nogal schokkende filmposter.

Overigens is een uitspraak van de Reclame Code Commissie niet bindend en zal er eerst een rechter aan te pas moeten komen om een verbod op de poster af te dwingen.