Let girls be girlsKindershirts met de tekst 'Future Porn Star', opgevulde bh's voor zevenjarigen, videoclips met te veel bloot, schoolspullen met het Playboy-logo; de Britse overheid en vele ouders ergeren zich er groen en geel aan. Een speciale code moet de seksualisering van kinderen tegengaan.
Kindershirts met de tekst 'Future Porn Star', opgevulde bh's voor zevenjarigen, videoclips met te veel bloot, schoolspullen met het Playboy-logo; de Britse overheid en vele ouders ergeren zich er groen en geel aan. Een speciale code moet de seksualisering van kinderen tegengaan.

Laat kinderen kinderen zijn

Let girls be girlsDe Britse premier David Cameron heeft het rapport Let children be children laten opstellen tegen de commercialisering van kinderen, in het bijzonder om hen beter te beschermen tegen de seksuele invloeden van televisie en producten in de winkels. Zo komt er een richtlijn dat videoclips waarin veel bloot voorkomt, pas vanaf 's avonds negen uur te zien zijn. Tijdschriften met erotische foto's mogen niet prominent in de schappen liggen en sexy lingerie voor kinderen van onder de twaalf jaar is voortaan uit den boze. Het rapport vraagt om een verbod op sexy reclameaffiches bij scholen en het gebruik van kinderen om kinderproducten te verkopen. Verkopers, reclamemakers, omroepen, redacteurs van magazines en producenten van games, en muziekproducenten worden bijeengeroepen voor een vergadering in oktober om de ontwikkelingen te bespreken.

Strikte richtlijnen

De organisatie 'The British Retail Consortium' lanceerde tevens de strikte nieuwe richtlijnen die winkelketens vraagt meer bescheiden kinderkledij te maken. In totaal ondertekenden negen Britse kledingketens deze nieuwe richtlijnen omtrent suggestieve slogans en sexy kledij voor kinderen. Dat betekent dat ze geen gevulde beha's voor meisjes jonger dan tien of  kinderslipjes met het logo van playboy meer zullen verkopen.

De richtlijnen adviseren winkelverkopers dat de gebruikte stoffen en snit bescheiden moeten zijn, slogans en prints moeten aan de leeftijd van de doelgroep aangepast worden, zonder dat deze ongewenste associaties of connotaties oproepen. Daarnaast moet de lengte van rokken en halslijnen goed overwogen worden en goed over ondergoedcollecties nagedacht worden. Jane Bevis van British Retail Consortium: "Onze nieuwe richtlijnen moeten een extra geruststelling bieden voor ouders dat deze kledingbedrijven net zo bezorgd zijn over wat kinderen dragen."