Ik eet het beterAlbert Heijn heeft woensdag basisscholen opgezocht met een ‘KlasseLunch’ en een lesprogramma over gezond eten. Albert Heijn heeft woensdag basisscholen opgezocht met een ‘KlasseLunch’ en een lesprogramma over gezond eten.

Het AD stelde vijf vragen aan Meike van Es-Vriesendorp van de supermarktketen.

Ik eet het beterAlbert Heijn bood woensdag 137.000 leerlingen in groep 8 een ‘gezonde lunch’ aan. Waarom?

“De kinderen gaan bijna naar de middelbare school. Ze gaan vaker zelfstandig dingen kopen en komen sneller in de verleiding van lekkernijen. Natuurlijk verkopen wij die ook en mag je kopen wat je wilt, maar wij vinden het wel belangrijk een gezonde keuze te stimuleren.”

Gokje: de kinderen krijgen alleen huismerkproducten te eten.
“Klopt. Wij hebben veel gezonde producten binnen ons eigen merk en het is voor ons eenvoudiger te organiseren. Er worden alleen al 500.000 bruine boterhammen gegeten. We vullen de lunchkratten in onze winkels. Dan is het ook logistiek makkelijker ons eigen voedsel te gebruiken.”

Is het geen slimme reclamestunt dus?
“Nee hoor, wij willen gewoon op een gezellige manier voorlichting geven over gezonde voeding. In Den Bosch eet zelfs minister Rouvoet een hapje mee.”

Er is ook digitaal lesmateriaal van Albert Heijn over gezonde voeding. Goede pr?
“Het is geen geheim dat Albert Heijn afzender is. Maar wij gaan daar terughoudend mee om en maken geen reclame over de ruggen van de kinderen.”

Er duiken Eredivisie-voetballers op in de filmpjes. Hoe hebben jullie die gestrikt?
“Albert Heijn is sponsor van de Eredivisie, dan is dat mogelijk. En de scholieren vinden het geweldig.” (AD)

Zie ook www.ikeethetbeter.nl